Za kierownicą

Za kierownicą

Witam Cię serdecznie!

Miło mi jest zaprezentować Ci kolejny odcinek mojego poradnika. Tym razem tematem przewodnim będzie sprawa ochrony Twojego zdrowia podczas jazdy samochodem. Wbrew pozorom jest to czynność bardzo obciążająca kręgosłup.

Ból kręgosłupa jest często domeną zawodowych kierowców. Jeśli spędzasz wiele godzin za kółkiem, możesz to odczuć wyjątkowo dotkliwie. Nie tylko przebywasz wiele godzin w jednej pozycji, ale także często przyjmujesz nieprawidłową postawę podczas jazdy.

Jednak kręgosłupowi zaszkodzi nawet codzienna półgodzinna jazda do pracy, jeśli nie będziesz pamiętać o przestrzeganiu kilku podstawowych zasad.

Często kierowcy przyjmują zgarbioną pozycję i pochylają tułów ku przodowi. Jeśli dołączymy do tego skupienie, czy nawet stres związany z jazdą, możemy spodziewać się szybkiego wystąpienia bólu pleców. Powinieneś utrzymywać wyprostowaną górną część sylwetki, głowę opartą o zagłówek, a pośladki dosunąć jak najbliżej oparcia fotela.

zła pozycja za kierownicą

Nie zawsze samochód jest wyposażony w odpowiednio wyprofilowany fotel. W takim wypadku podeprzyj odcinek lędźwiowy gąbką w kształcie wałka. Natomiast jeżeli wybierasz się w daleką podróż, załóż na szyję poduszkę w kształcie rogalika, która podeprze odcinek szyjny.

dobra pozycja za kierownicą

nakładka na fotel samochodowy

Jeśli szukasz bardziej profesjonalnego rozwiązania możesz zainwestować w specjalną nakładkę na fotel samochodowy. Sprzyja ona utrzymaniu właściwej sylwetki i zapobiega urazom. Zapewnia też utrzymanie kręgosłupa w neutralnej pozycji – na kształt litery S. Jest skuteczniejsza od wałków i poduszek. Oferuje też o wiele bardziej estetyczny wygląd. Składa się zazwyczaj w dwóch elementów: siedziska i wsparcia odcinka lędźwiowego, najbardziej narażonego na ból w czasie jazdy.

Prawidłowe utrzymanie tego odcinka wpływa decydująco na pozostałą część kręgosłupa. Ponadto nakładka rehabilitacyjna chroni przez mikro-wstrząsami doznawanymi podczas jazdy. Miękkie siedzisko sprawia, że część tych wstrząsów przejmuje praca ud i nie dostają się one bezpośrednio do kręgów. Nakładka sprzyja tzw. aktywnemu siedzeniu – stale zmieniamy ułożenie ciała, ale zawsze w zdrowej dla niego pozycji. Nakładki tego typu są polecane zarówno dla kierowców, jak i pasażerów.

Na długich trasach nie zapominaj o przerwach. Nie chodzi tutaj tylko o bezpieczeństwo jazdy, ale także zapewnienie kręgosłupowi odpoczynku i umożliwienie zmiany pozycji, w której się znajduje. Nawet krótka przerwa w jeździe może okazać się zbawienna. Na parkingu wykonaj kilka ćwiczeń. Możesz zrobić parę skłonów, przysiadów, podskoków czy też potruchtać chwilę w miejscu. Przy okazji dotlenisz organizm i rozluźnisz się.

Jeśli masz kłopoty z kręgosłupem, powinieneś także odpowiednio wchodzić do samochodu. Najpierw usiądź, a dopiero potem wsuń nogi. Zminimalizujesz w ten sposób boczne skręty kręgosłupa. Siedząc w samochodzie ustaw siedzenie tak, aby wszystkie urządzenia znajdowały się w zasięgu ręki.

Jak już wspomniałem w jednym z poprzednich maili, obciążenie kręgosłupa podczas siedzenia jest największe. Jednak siedzenie podczas jazdy nie jest tym samym co siedzenie za biurkiem i obciąża go jeszcze bardziej. Ponieważ nie możemy swobodnie położyć obydwu stóp na podłodze i jesteśmy poddawani różnym siłom i przeciążeniom, nacisk na kręgosłup jest olbrzymi. Ponadto musimy ciągle walczyć z utrzymaniem równowagi i przy tym zachować koncentrację. Wszystko to powoduje napięcie mięśni, a w efekcie – ból pleców. Dlatego bardzo przydatne i kojące są różnego typu techniki rozluźniające.

Kiedyś modne były nakładki z drewnianych koralików zakładane na fotel, które miały masować i izolować plecy. Użytkownicy wymieniają jednak sporo wad: są śliskie, twarde, nie trzymają ciała przy dynamicznej jeździe, na dłuższej trasie uwierają oraz niszczą tapicerkę.

Producenci wprowadzili na rynek nowoczesny sprzęt zapewniający masaż i rozluźnienie podczas jazdy – maty masujące. Nakłada się je na fotel i wpina kabel do gniazdka zapalniczki. W zależności od modelu możesz korzystać z różnych rodzajów masażu i kierować go na wybrane partie ciała. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem pilota. Niektóre maty mają ponadto funkcję chłodzenia i nagrzewania, dzięki czemu możesz czuć się komfortowo podczas upałów i mrozów.

Mają ergonomiczny kształt, który sprzyja prawidłowej postawie. Profesjonalne maty, dzięki użytym materiałom i nakładkom antypoślizgowym, stabilnie trzymają ciało przy dynamicznej jeździe. Nowoczesny wygląd sprawia, że dobrze wyglądają we wnętrzu samochodu. Mogę je spokojnie polecić każdemu kierowcy, który dużo czasu spędza za kółkiem. A także każdemu, kto lubi masaż i chce się zrelaksować nawet stojąc w korku w drodze do pracy. Przy zmianie zasilania można wykorzystać matę również w domu.

Mam nadzieję, że korzystając z tych rad jazda samochodem stanie się dla Ciebie prawdziwą przyjemnością, bez przykrych dolegliwości i konsekwencji. Jeśli jeździsz naprawdę dużo zadbaj o przestrzeganie wszystkich zasad, gdyż skutki procesów zwyrodnieniowych możesz poczuć dopiero po latach, ale są one nieodwracalne.

Już wkrótce otrzymasz kolejny odcinek mojego poradnika, a w nim jak zwykle wiele przydatnych informacji.

Pozdrawiam,
Artur Nowakowski

Dodaj swój komentarz:

Treść komentarza:

Twój podpis: